Osby logotyp i mobilmeny
Osby kommun
Translate

Kriser och krisberedskap

Vi ska i största möjliga mån utföra kommunens olika uppdrag, även under kriser och katastrofer. Osby kommun kan på en mängd sätt kan drabbas av svårförutsägbara händelser. Kris- och säkerhetarbete handlar om att skapa en organisation som har planer för att hantera olika typer av kriser.

Kommunens ansvar i kris

Samhällsskydd och beredskap inbegriper stora delar av samhället och kräver att många tar ansvar och agerar.

Kommunens ansvarar för att skaffa sig kunskap om vilka händelser som kan inträffa i kommunen, det görs genom en risk- och sårbarhetsanalys en gång per mandatperiod. Kommunen ska även kunna hantera samhällskriser. I Osby kommun finns en krisledningsorganisation som utbildas och övas för att klara av olika typer av händelser. Kommunen har även ett ansvar att informera när det inträffar samhällskriser. Förutom detta ska vi kunna sköta samhällsviktig verksamhet så långt som det är möjligt.

Den enskilda individens ansvar

Alla medborgare har ett ansvar för sin egen säkerhet. Ett eget ansvar att skydda sitt liv, sin egendom och inte orsaka skador. Det är först när medborgare inte kan ta hand om sig själva som samhällets resurser ska användas. Detta gör att samhället kan rikta in sig på att ta hand om de som mest behöver det till exempel sjuka, äldre och personer med funktionsnedsättningar. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rekommenderar att medborgare ska klara sig i minst 72 timmar. Det innebär att du ska klara grund behovet av mat, vatten, värme och information.

Vad är en samhällsstörning?

En samhällsstörning definieras som en påfrestning av viktiga samhällsfunktioner. Det handlar om företeelser och händelser som hotar eller kan ge svåra skadeverkningar på det som ska skyddas av samhället.

Vad är en extraordinär händelse?

En extraordinär händelse är en händelse som avviker från det normala, innebär en allvarlig störning eller överhängande allvarlig störning av viktiga samhällsfunktioner och kräver skyndsamma insatser av kommunen. En extraordinär händelse innebär fara eller direkt påverkan för liv, hälsa och miljö eller annan omfattande materiell skada. Det kan beröra flera av kommunens verksamheter, vilket kan innebära särskilt behov av ledning och samordning.

Krisledningsorganisation

Krisberedskapen bygger på att samhällets normala, dagliga verksamhet förebygger och hanterar olyckor och mindre omfattande störningar. Vid allvarliga händelser eller kriser i samhället kan resurserna förstärkas. Krisberedskapen är alltså den förmåga som skapas i många aktörers dagliga verksamhet och inte en utpekad organisation eller en aktör.

Kommunens organisation för krisledning ska vara så lik den dagliga ledningsorganisationen som möjligt fast med en förstärkt förmåga att hantera kortare beslutsprocesser, ta fram analyser och lägesbilder och att snabbt kunna leverera beslutsunderlag till beslutsfattare.

Osby kommuns organisation för krisledning består av krisledningsgrupp samt krisledningsstab på den kommunövergripande tjänstemannanivån. Om en extraordinär händelse inträffar finns även Krisledningsnämnden eller Kommunstyrelsen på den politiska nivån.

Även på förvaltningsnivå finnas det en beredskapsplanering för att hantera begränsade störningar i den egna verksamheten.

Krisledningsgrupp

Krisledningsgruppen består av ordinarie kommunledningsgrupp och leds av kommundirektören.

Krisledningsstab

Krisledningsstaben leds av en stabschef och har fyra funktioner:

  • kommunikation
  • analys och planering
  • underhåll och personal
  • administration

Beroende på händelsen omfattning kan en eller flera funktioner aktiveras.

Krisledningsnämnd

Krisledningsnämnden utgörs av kommunstyrelsens arbetsutskott och är kommunens högsta ledning vid en händelse som deklareras som en extraordinär händelse. Krisledningsnämndens uppgifter styrs utifrån LEH samt krisledningsnämndens reglemente.

Ledningsorganisation och planer