Osby kommun arbetar ständigt för att förbättra och vidareutveckla kvaliteten och servicen i den kommunala verksamheten. Här finns information och redovning av kvalitetsmätningen Kommunens Kvalitet i Korthet, som ger en bild av hur invånarna ser på den service kommunen tillhandahåller.
Sedan 2007 genomför Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) kvalitetsmätningen ”Kommunens Kvalitet i Korthet”. Osby kommun deltar sedan hösten 2010. Antalet deltagande kommuner ökar stadigt och 2017 deltog 260 av landets 290 kommuner i undersökningen.
Syftet med Kommunens Kvalitet i Korthet är:
Frågorna är hämtade från olika verksamhetsområden och ger en samlad bild av vad kommunen åstadkommer samt hur vi ligger till jämfört med de andra kommunerna i undersökningen.
Rapporten är indelade i fem huvudområden:
Totalt används 37 mått för att mäta kommunens prestationer inom de olika områdena. Materialet samlas in genom egen inrapportering samt externa undersökningar via SCB (Statistiska centralbyrån), Skolverket, Valmyndigheten med flera.
Hela rapporten:
Kommunens kvalitet i korthet 2017