Osby logotyp i mobilmeny
Osby kommun

Hasslejakten skapar rörelseglädje

Genom rörelseprojektet Hasslejakten vill idrottsläraren Jesper Eriksson minska på stillasittandet och skärmtiden bland eleverna genom att uppmuntra till rörelse. Hasslejakten är en utmaning för mellanstadieelever där eleverna jagar poäng genom att röra på sig. Projektet går in på sitt tredje år och är mycket uppskattat hos elever och personal.

Jesper Eriksson började som idrottslärare på Hasslarödsskolan för tre år sedan och startade direkt upp Hasslejakten. Idén till projektet kom från ett liknande initiativ på en skola han gick på när han var barn.

- Syftet med projektet är att barnen ska hitta glädjen i att röra sig, vi vill uppmana till fysisk aktivitet i tidig ålder. Vi ser att det är en bristvara hos den växande generationen, skärmtiden ökar och den fysiska aktiviteten minskar. Genom projektet vill vi inspirera till spontan aktivitet och vardagsmotion på fritiden och hjälpa barnen hitta sin aktivitet genom att erbjuda olika idrottsaktiviteter, säger Jesper.

Hur går utmaningen till?

Utmaningen pågår i tre månader, är till för alla elever i årskurs 4-6 och är helt frivillig. Den handlar om att samla poäng genom att röra sig, eleverna får en poäng för varje halvtimme de rör på sig och dokumenterar rörelsen i en dagbok. När de nått ett visst antal poäng så får man en gåva som till exempel en vattenflaska eller tröja.

Men Jesper, vad betyder det att ”röra på sig”?

- Det kan vara vad som helst bara man inte sitter stilla eller framför en skärm. Till exempel att umgås med kompisar, hoppa studsmatta, cykla, gå eller träna någon sport. Det viktigaste är att de aktiverar sig på något vis, säger Jesper.

De som deltar har också chans att genom en utlottning vinna aktivitetspresentkort på aktiviteter som simning, bowling och padel. Det finns även parallellt med den enskilda utmaningen en klasskamp där man sätter ihop hela klassens poäng. Möjlighet till att erbjuda priser och presentkort finns tack vare stöd från Sparbanken Skånes ”Positiva projekt”.

Bra förutsättningar till aktivitet

Projektet har genomförts i tre år och engagemanget ökar varje år, fler elever deltar i tävlingen och uppger att de börjat röra på sig mer.

Det är väldigt roligt att allt fler engagerar sig. En av de bästa sakerna med detta jobb är alla elever man får träffa, de ger mig så mycket energi, säger Jesper.

Närheten till sporthall, simhall, ishall och bowlinghall är något Jesper också lyfter som en bidragande faktor till att projektet funkar så bra. Efter sommaren drar utmaningen i gång igen för mellanstadieeleverna på skolan.

jesper står i ett bollrum

Jesper Eriksson är idrottslärare på Hasslarödsskolan.