Barn från Skogsgårdens förskola tillbringade en heldag i naturen på Wisseltofta Naturskola
Barn och pedagoger från två avdelningar på Skogsgårdens förskola i Lönsboda spenderade den 21 oktober på Wisseltofta Naturskola. Med inriktning mot utomhuspedagogik.
Totalt 43 barn i åldern fyra och fem år (samtliga på de båda avdelningarna var medbjudna) betydde tre fulla skolbussar – och många intryck för de små. Dagen startade med avfärd från Lönsboda klockan 9 och vid 14:30 bar det av hemåt igen.
Personal från Wisseltofta Naturskola mötte upp och berättade om vad man kan utforska inom området.
Jättekul att även förskolebarn har fått möjligheten att besöka Naturskolan och att arbeta en hel dag med utomhuspedagogik, säger Malin Nordqvist, pedagog på Skogsgårdens förskola.
Pastasallad till lunch och mellanmål fanns med i packningen – och vid lunchtid kunde Malin och hennes kollegor konstatera att allt flutit på mycket bra, utan hemlängtan:
En härlig dag här på Wisseltofta Naturskola – och för en del barn var det första gången man åkte buss, spännande bara det!
Utomhuspedagogik är ett tvärvetenskapligt forsknings- och utbildningsområde som innebär att lärandets rum även flyttas ut till samhällsliv, natur- och kulturlandskap. Att växelspelet mellan sinnlig upplevelse och boklig bildning betonas, platsens betydelse för lärandet lyfts fram.
Förutom minskad smittspridning visar forskning att undervisningen i utemiljö snabbt förbättrar barnens koncentration. Barn som får naturen som klassrum är mindre stressade och rör på sig mer – och det stimulerar en hel del olika ämnen i kroppen som gör oss mer välmående.
Att leka i naturområden har många positiva effekter, både fysiskt och psykiskt. Att röra på sig ger förstås bättre hälsa, men att vara utomhus stimulerar också kreativiteten, förbättrar koncentrationen och ger ökad samhörighet med naturen.