Lotteriverksamhet
Behöver din förening en extra inkomstkälla? Här finns all information ni behöver om lotterier.
Lotterier har länge varit en av föreningslivets viktigaste inkomstkällor. I Sverige regleras lotteriverksamheten i spellagen och spelförordningen. För att föreningar ska få sälja lotter krävs det tillstånd. Hos kommunen ansöker föreningen endast för registreringslotterier, en registrering ska avse en viss tid som är högst fem år. All annan tillståndsgivning ska Spelinspektionen ansvara för.
Steg för steg
- Föreningens styrelse tar beslut om lotteri i sin förening
- Föreningens styrelse utser en lotteriföreståndare
- Ansökan görs via E-tjänst, länk till den finns på denna sida
Ansökan om lotteritillstånd
Handlingar som ska bifogas tillsammans med föreningens ansökan är:
- Föreningens stadgar
- Verksamhetsberättelse samt revisionsberättelse för det senaste avslutade verksamhetsåret
- Protokoll från styrelsemötet där föreningen bestämt att hålla lotterier samt vem som är lotteriföreståndare
- Lista med namn, adress och telefonnummer till ordförande, sekreterare och kassör i föreningen.
Redovisning av lotteriet
Lotteriföreståndarens uppgift är bland annat att redovisa lotteriet för en kontrollant som är utsedd av kommunen.
Redovisning ska ske inom två månader efter avslutat lotteri.
Kontakt
-
Kontaktcenter Osby kommun
0479-528 000
kommun@osby.se
Klicka på personens eller verksamhetens namn och fyll i formuläret för att ta kontakt via e-post.