Säker kommunikation med Osby kommun
För att kunna kommunicera på ett säkert sätt börjar Osby kommun använda sig av SEFOS. En tjänst som gör det möjligt att skicka ärende och handlingar digitalt som innehåller känsligt information, sekretess- och personuppgifter. Anna Sjöbeck jobbar som administratör på Arbete- och välfärd berättar mer om den digitala säkra tjänsten.
Hej Anna! Vad är SEFOS?
- SEFOS är en tjänst som vi använder för att kunna kommunicera digitalt med privatpersoner, myndigheter och intressenter i ärenden som innehåller känsligt information, sekretess- och personuppgifter, säger Anna Sjöbeck.
Vad kan jag göra i SEFOS?
- Du kan svara på meddelande från kommunen, ta del av ditt ärende, lämna in kompletteringar och delta i videomöte. På så vis slipper det skickas med posten och når privata personen snabbare, säger Anna Sjöbeck.
Vad behövs för att använda SEFOS?
- Du behöver ha en dator eller mobil, en e-postadress och ett e-legitimation för att kunna identifiera dig. I vissa fall kan du identifiera dig med en kod som du får via SMS. Det beror på hur känslig informationen är och att det går att säkerställa att det är rätt person som tar del av informationen, säger Anna Sjöbeck
När kan jag använda SEFOS?
- Det är alltid kommunen som startar en konversation via SEFOS med privat personer, myndigheter och intressenter. Tjänstepersonen avgör när det finns behov att kommunikationen sker via SEFOS. Du får då ett e-post skickat till dig med en länk som leder till meddelandet eller videomötet. Du kan alltså inte själv starta en konversation med kommunen via tjänsten, säger Anna Sjöbeck.
Vill du veta mer?
Du hittar mer information om SEFOS på vår hemsida.
SEFOS – Säkra meddelanden och videomöten Länk till annan webbplats.